صبح صادق >>  تاریخ >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۵۳۸۶۲

 به کدامین گناه کشته شد؟

پایگاه بصیرت / سیدمهدی حسینی/ گروه تاریخ
در تقویم انقلاب اسلامی شخصیتی از خاندان محمد(ص) به دست گروهک تروریستی منافقین در روز ۲۰ آذر ماه سال ۱۳۶۰ به شهادت رسید، به نام «سیدعبدالحسین دستغیب». شهادت این مرد بزرگ این سؤال را ایجاد کرد که «بِأَيِّ ذَنۢبٖ قُتِلَتۡ» به کدامین گناه کشته شد؟ او در سال 1288 شمسی مقارن با عاشورای حسینی در شیراز و در خانواده‌ای با ۸۰۰ سال سابق علم و فضیلت متولد شد. ۱۲‌ساله بود که پدرش فوت کرد و در سال ۱۳۱۰ برای ادامه تحصیلی راهی نجف اشرف شد و از محضر علما و آیات عظام و فضلا بهره‌مند شد؛ به ویژه از میرزا علی آقاقاضی کسب فیض کرد تا به درجه اجتهاد رسید.
پس از نجف به شیراز مراجعت کرد و در مسجد جامع عقیق شیراز ضمن اقامه نماز جمعه و جماعت به ترویج و تبلیغ دین اسلام اهتمام کرد و به تحصیل علم و دانش ادامه داد. سیدعبدالحسین دستغیب در سال ۱۳۲۱ شمسی مسجد جامع عتیق شیراز را که از بناهای تاریخی است و بیش از هزار سال قدمت دارد، مرمت و بازسازی کرد و آن را از ویران شدن نجات داد و با اقامه نماز جماعت و برپایی مرتب مراسم دعای کمیل، زیارت عاشورا و دعای توسل و بیان در‌س‌های اصول عقاید، تفسیر قرآن و اخلاق آن مکان را به سنگر هدایت و تربیت نسلی زنده و مجاهد تبدیل کرد. در ضمن مسئولیت حوزه علمیه استان فارس را هم عهده‌دار بود. او در عرصه مبارزه با ظلم و رژیم طاغوت شاه سوابق درخشانی داشت و از ارادتمندان واقعی به امام خمینی(ره) و از مدافعان سرسخت ولایت فقیه بود. او از سال ۱۳۴۱ با مواضع سیاسی و مبارزاتی امام خمینی(ره) همسو و همراه بود و در جنبش علما در سال ۱۳۴۱ و در قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ از یاران وفادار انقلاب اسلامی به شمار می‌آمد. او در ادامه مبارزاتش در سال ۱۳۴۳ در شیراز دستگیر و راهی زندان‌های تهران شد. 
دستغیب در سال ۱۳۵۶ با عوامل رژیم شاه درگیر شد و آنها او را در منزلش محصور کردند. پس از آن، با اعلام حکومت نظامی در شهر بار دیگر ایشان را دستگیر کردند و راهی تهران و زندانی شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم همان پایگاه فرهنگی و سنگر علم و دانش مسجد جامع عقیق را عهده‌دار بود و مردم شیراز او را برای تدوین قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی با آرای خود راهی مجلس خبرگان قانون اساسی کردند. در همین ایام با مطالبه مردم از امام راحل به سمت امام جمعه شیراز منصوب شد. صبح جمعه ۲ آذر ۱۳۶۰ که راهی برپایی نماز جمعه بود، یک منافق تروریستی خودش را به او رساند و با انفجار نارنجک مردم در استان فارس عزادار کرد. حضرت امام خمینی(ره) پس از دریافت خبر شهادت او پیامی نوشتند: «شما [آمریکایی‌ها و منافقین] به گمان خود اگر اینان را به جرم وفاداری به اسلام و طرفداری از مظلومان مستحق قتل بدانید، اطفال معصومی که در گهواره جای دارند و زبان باز نکرده‌اند چه گناهی دارند؟ جز آنکه اطفال مسلمانی هستند که مخالف سلطه آمریکا به جان و مال‌شان می‌باشند...» واقعاً به کدامین گناه کشته شدند؟
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات